pexels-stephan-louis-5381501.jpg

Personbil
Klasse B.

Manuell/Automat

Før du kan begynne øvelseskjøring privat eller begynne trafikkopplæringen ved en trafikkskole må du ta trafikalt grunnkurs.

Trinn 1

Trafikalt grunnkurs er obligatorisk og er felles for alle de lette kjøretøyklassene (moped, motorsykkel, personbil, tre- og firehjuls moped, snøscooter og traktor).

Kurset er i alt på 17 undervisningstimer og omhandler:

• Trafikkopplæringen

• Grunnleggende forståelse for trafikk

• Mennesket i trafikken

• Øvelseskjøring og kjøreerfaring

• Førstehjelp

• Tiltak ved trafikkulykke

• Mørkekjøring

Gjennom opplæringen i trinn 1 skal du utvikle en grunnleggende forståelse for hva bilkjøring, moped- eller motorsykkelkjøring, kjøring med traktor eller snøscooter innebærer.

Trinn 2

Kjøreteknisk trening, kjøretimer etter individuelt behov, 1 Trinnvurderingstime er obligatorisk.

Hensikten er at eleven skal lære å beherske kjøretøyet rent teknisk, også rygging og sikkerhetskontroll.

Trinn 3

Den obligatoriske delen på Trinn 3 er gjennomføring av Sikkerhetskurs på øvingsbane og 1 Trinnvurderingstime.

Trinn 4

13 timer obligatorisk sikkerhetskurs på veg.

Hensikten med sikkerhetskurset er at eleven gjennom opplevelse og erfaring skal videreutvikle sin kompetanse i å opptre slik at ulykker unngås.
Kurset inneholder både teori og praktisk kjøring.

Førerprøven:

Førerprøvens varighet på trafikkstasjonen kan vare 75 min.